Alla inlägg under oktober 2009

Av Jennie - 31 oktober 2009 19:12


Årets sista utställning är nu avklarad...


Jag önskade nog att den kunde avslutats på ett lite bättre sätt, men men... Dizel fick sin första 2:a i kvalitet, kritiken var ganska ok iaf, tycker jag.


Domaren var underbar, han tog sig verkligen tid med varje enskild hund. Han kunde sin sak, rättvisa bedömningar, anser jag.


Själva utställningen var bra, något trångt runt omkring varje ring kanske. Men det fanns mycket att titta på utöver hundarna, maken handlade en jacka och jag hittade diverse saker till lille Dizel.


Det är trevligt att träffa hundutställare som man nu börjat känna igen, roligt att höra hur det gått för deras hundar osv.


Nu börjar våra aktiviteter tryta lite grann, utställnings uppehåll, uppehåll på brukshundsklubben. Det vi nu ser fram emot är kommande sennenträff om ca tre veckor.


De enda foton som togs blev inte bra, det är inte ens värt att lägga ut dem här i bloggen=)


Kram till er alla bloggläsare......

Av Jennie - 26 oktober 2009 22:18

 

Jippi, yes och det gjorde vi bra!!!!!!!!!


Vi klarade uppkörningen, vi har nu fått hundförarbevis nr 2.


Godkända moment:


Linförhet - med vändningar

Fritt följ - ca 15 meter

Inkallning - 15 meter med avslut och störning

Ligg kvar - 1 minut och 30 sekunder, 5 meter

Hopp - mot föraren


Momenten som jag kände mig osäker på var inkallning och att ligga kvar. Inkallningen gick strålande, att ligga kvar fick vi göra om en gång efter ett litet ärovarv.


  


Övning ger färdighet, det är bara att fortsätta träna.

P:2an startar förhoppningsvis i mitten av mars. 



Av Jennie - 25 oktober 2009 13:04

Idag har vi varit i Bräknehoby, blekingemästaren.


Det gick jättebra för Dizel idagSkrattande. Han blev 1:a med HP i junkl, 1:a i bhkl och BIR.


Gissa om matte var stolt...


Kritiken han fick idag var mycket fin, rolig att läsa.


Dagen började ju inte alls som vi tänkt oss, hi hi. Dizel kröp ur sitt koppel när han var ute med husse på morgonpromenaden. Humöret var det väl lite si och så med i bilen på vägen till utställningen, men det var på topp när vi åkte hem igen....


Imorgon är det avslutning med uppkörning i P:1an på brukshundsklubben. Hoppas att det går bra, återkommer imorgonkväll med svaret på hur det gick.


P.S Vi stannade inte till finalen.


Avslutar dagens inlägg med lite bilder på en trött vovve.


  

  

  

Av Jennie - 20 oktober 2009 20:18

Hej, nu var det återigen ett tag sedan sist!


P1:an närmar sig sitt slut, det är slutprov nästa måndag. Undra hur det nu ska gå?


Dizel har nämligen fått smak på att sticka iväg, det ser ut som att han bara retas med mig. Det är så otroligt frustrerande när han bränner iväg,Skrikandes sist tog det tio minuter innan han kom tillbaka efter en platsliggning!!!


I eftermiddag stannade jag på djurkompaniet och köpte en spårlina, tänkte träna lite med den i beredskap. Helt fantastiskt, det var riktigt roligt att träna igen. Maken och jag hjälptes åt...

himla tur att han arbetar förmiddag denna veckan så att vi kan hjälpas åt med träningen. Det känns som att vi måste öva en massa inför den där "uppkörningen".


På lördag är det den sista träffen innan avslutningen, då skall det tränas sök och spår. Det är ganska så intressant.


På söndag är det utställning i Bräkne-Hoby, det ser jag fram emot.Glad

Av Jennie - 8 oktober 2009 21:24

Tänkte berätta vad som hände i tisdags, när jag var ledig. Lite halvtaskigt väder på morgonen, men vi hade ju bestämt oss för en långrunda i skogen, Dizel och jag.


Vi lämnade barnen i skolan och körde sedan en bit ut i skogen. Det hela började jättebra, vi tränade platsliggning, inkallning osv. Exemplariskt!


Vad som sedan hände med hunden är en gåta? Total kaos, han fick värsta spelet där ute i skogen. Han sprang omkull mig i sin iver, det gjorde vansinnigt ont, träffen i båda knävecken var klockren. Han visade dock lite medlidande och ånger då han snabbt var framme hos mig där jag låg bland alla löv, för inte var det några kantareller iaf.


Efter denna händelse var det som förgjort. Tro det eller ej!!! Hunden sprang ner i ett kärr....luktade illa? nej värre än så. Det stank, oerhört surt. BLÄ. Alltså Dizel brukar aldrig bada ute, han verkar inte ens tycka om det. Men i det där, det skulle han. Usch!


Väl hemma igen var jag ju tvungen att bada honom. Det tycker han om... Men det var ju inte riktigt vad jag hade planerat på min lediga dag. Fin blev han och luktade gott gjorde han oxå, efter mycket schampoo och flera sköljningar, hi hi hi.

Av Jennie - 1 oktober 2009 13:24

Idag har vi inget särskilt för oss här ute på ön.

Konstigt väder idag, ena minuten så är solen framme och i nästa så vräker regnet ned.


Tänkte visa ett par bilder på min ögonsten...Visst är han fin?

                                                      Nu kommer jag matte, ville du något?   

Blir det bra så här?

Skapa flashcards